یک نرم افزار اندروید = ۶۳هزار مشتری جدید!

Posted on Posted in مقالات

مستقل از اینکه شما دارای یک فروشگاه کوچک، شرکت SME یا یک سازمان چند صد نفره باشید، احتمالا عدد ۶۳۰۰۰ مشتری، عدد بالایی است و احتمالاً هدف شما در چندین سال آینده کسری از این عدد هم نیست! خب، قبول دارم در عدد بالا کمی اغراق به خرج دادم ولی چیزی که هست این عدد، دور از دسترس هم نیست.

حال چطور با یک اپ اندروید(یا ای او اس و یا ویندوز فون) میتوانید این تعداد مشتری به دست بیاورید؟

سناریو بسیار ساده است ولی پیاده سازی و جزئیات آن نیاز به زمان و هزینه ی مادی و معنوی دارد. پس بگذارید با یک مثال بحث را ادامه دهیم. فرض کنید شما صاحب یک کارگاه تولید پوستر های دیواری و متعلقات آن هستید به صورتی که عکس های مختلف را از گالری ها و عکاسان جمع آوری کرده و بر روی پوسترهای چند ده سانتی متری با کیفیت بالا چاپ میکنید. سوالتان این است که چطور نرم افزار اندروید به شما کمک میکند؟ برای پاسخ به این سوال سناریو های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها را اینجا به صورت دقیق تری بحث میکنیم:

کسب درآمد از نرم افزار اندروید

ابتدا شما یک نرم افزار اندروید(یا هر پلت فرم دیگری که مشتری های زیادی دارد) را اختصاصا برای کار خود طراحی میکنید و نام آن را  مثلا روانشاسی محیط کار، یا دکوراسیون منزل و یا هر چیز دیگری شبیه این اسامی میگذارید. در این اَپ مطالبی خاص و تخصصی مربوط به دکوراسیون منزل، دکوراسیون محیط کار و تاثیر آن بر روی سلامت و شادابی کارکنان و یا اعضای خانواده، تاثیر آن بر روی بازدهی کارمندان و مطالبی از این دست وارد می کنید. فکر کنم قضیه روشن تر شد! حالا معلوم است که کدام قسمت از جامعه به سمت این دسته از مطالب که در نرم افزار شما قرار دارد وارد میشوند. این دسته از افراد مشتریان بالقوه ای هستند که علاقه به دکوراسیون و جلوه و نمای کلی منزل یا محیط کار خود دارند. در ضمن گوشی موبایل هوشمند که دست همه هست.

با ارائه ی این نرم افزار بر روی مارکت های اندروید(یا مارکت های مربوط به سایر پلت فرم های موبایل) و همچنین راه های دیگر تبلیغاتی مانند قرار دادن دستگاه های بلوتوث در نمایشگاه ها و درب مغازه، و یا تبلیغات اینترنتی میتوانید مشتریان بالقوه ی زیاد را پیدا کنید که نرم افزار را نه به خاطر تبلیغ بلکه به خاطر مطالبی درباره ی دکوراسیون و جلوه های محل کار، دانلود میکنند و هر چند وقت یک بار به سراغ نرم افزار رفته و مطالب را مشاهده میکنند.

تا اینجا که بیشتر برای مشتری سود داشت! حالا وقت این است که با قرار دادن قسمت های جانبی(غیر اصلی) در نرم افزار خود، کسب و کار خود را به مشتریان بالقوه خود ارائه نمایید. برای مثال در همان نرم افزار بالا، میتوانید یک قسمت را برای ارائه ی جدیدترین طرح های پوستر های دیواری قرار داده و در قسمتی از آن صفحه، یا پایین هر عکس، شماره تماس یا نام فروشگاه خود را به مشتری نمایش دهید و به گونه ای به او بگویید که طرح هایی را که دارد میبیند در فروشگاه شما قابل خریداری است. این قسمت خیلی نیاز به تحقیق و خلاقیت ذهنی برای تبلیغات دارد.

این یک سناریوی ساده و در عین حال موثر در جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما بود. همان استراتژی محتوا بر روی یک نرم افزار اندروید. با توجه به ضریب نفوذ ۷۰درصدی تلفن همراه در ایران(طبق گفته ی اینجا)، و با مشاهده ی تعداد دانلود های یک نرم افزار تقریبا جذاب در مارکت های اندرویدی در ایران، میتوانید حدث بزنید که عددبالا چندان هم دور از واقعیت نبوده.

قطعا رسیدن به آن عدد، به نوع و کیفیت نرم افزار موبایلی که ساخته می شود، مطالب جذاب درون آن، تبلیغات آن در مارکت های اندرویدی(یا هر پلتفرم دیگر)، جامعه ی هدف، نیاز بازار و… بستگی دارد.

در مقالات بعدی با مثال های بیشتر، روش های بیشتری را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار میدهیم.

پاسخ دهید